Капка Пъчева: Младежите с увреден слух трябва да вярват в себе си

Капка Пъчева e на 24 г. и е с 90% загуба на слуха. Живее във Варна. Завършва Професионалната гимназия по туризъм, където се дипломира като готвач. Мечтата и обаче е да бъде художник. Благодарение на таланта си и на положените усилия от тази учебна година вече е студентка в специалност „Графика“ във Великотърновски университет “Св. Св. Кирил и Методий”. Лъчезарното момиче е с увреден слух откакто се помни, но казва, че това никога не и е пречило да реализира мечтите си. Пред Varna point тя разказа за препятствията по пътя и завоюваните победи.

555844_457590591020314_586889995_n

– Разкажи ни малко повече за проблема   си, как възникна, в каква степен е увреден слуха ти? Как се отрази това на образованието ти?

– С увреден слух съм от ранна детска възраст. Аз съм с почти пълна загуба на това сетиво (над 90%), но това компенсирах с много обучение. Първо бях в Центъра за ранна рехабилитация на слуха и говора във Варна от 0 до 3-годишна възраст, а след това се преместихме в София. Там учих в специализирано училище за глухи деца от първи до трети клас. С помощта на рехабилитатори, учители и моето семейство успях да постигна много и в трети клас се преместих в масово училище във Варна. Загуба на слуха не ми попречи да продължа образованието си в Професионалната гимназия по туризъм във Варна. Там също се справих добре. Намерих много приятели в лицето на моите съученици и учители, на които искрено благодаря. Не казвам, че всичко минаваше гладко. Имаше и много разочарования и сълзи. Но колкото по-големи ставахме, толкова нещата се подобряваха. Всички станахме много толерантни едни към други. Аз съм много упорита и успях да превърна моето хоби в сбъдната мечта – вече съм студентка със специалнист “Графика” във Великотърновски университет. Надявам се там също да нямам проблеми. Все пак вече сме големи хора.

Имаше ли проблем да си намериш работа и добро ли беше отношението към теб докато работеше?

– Благодарение на дипломата ми за готвач от гимназията нямах проблем в намирането на работа. Смятам, че съм много добра в професията си, а и съм много общителна. А добри специалисти, лъчезарни и отговорни млади хора всеки работодател иска да има в своя екип.

– Шофираш ли, имаш ли книжка и имала ли си проблем да си изкараш такава?

– Шофирането не е било за мен приоритет досега, но мисля, че когато му дойде времето ще се справя и с това предизвикателство.

– Какво искаш да кажеш на младите хора с увреден слух?

– За децата и младежите с моя „проблем“ е важно да вярват в себе си, да не се отчайват от неуспехите, а това да ги мотивира още повече. Това че сме различни не ни прави по-малко добри в това, което правим. И накрая ще завърша с моето мото:

„Различна съм и какво от това? Проблем ли има – кажи го сега! Няма да спирам, ще действам докрай, животът е рай! Не ми помагай, аз мога сама, мисли му ти – аз нямам цена!“

562840_457599491019424_875656177_n

Varna Point е медиен партньор на кампанията „Загубата на слуха е неусетна“ и ще се включва в кампаниите на Лайънс клуб – Варна. Ще ви запознаем със специалисти, които ще разяснят какви мерки трябва да вземем, за да се предпазим.  Хора, загубили слуха си ще разкажат пред какво са изправени всеки ден и за толерантността на обществото ни.

Снимки: Капка Пъчева
1010950_457599291019444_190809901_n
1186073_457599351019438_1910663951_n

Вашият коментар